.

.

Teman2 bloggerz ku! ^_^v

Just Click on My Nuffnang =)

~HaTiKu!~


Menjelang tahun baru ni..mcm2 yg t'jd pd aku..
plg dasyat sesuatu tlh berlaku yg berkaitan dgn hatiku..huk3


wat ms ni lbh kurang cm lam gmbr ni la keadaan hati aku...
tp alhamdulillah so far still can control..insyaallah..
doa kn smoga kerja2 membaikpulih berjalan dgn lancar..amin


sbg seorg wanita..
aku mmg sentiasa mahu dilindungi..
disayangi..dimanjai..
diberi perhatian yg lebih dr org biasa...
mencemburui tanda menyayangi..bkn membenci...


hati ini sentiasa merindui...
mgkn krn jarak ku dgn si dia jauh..
tp yg pasti..
hati aku sentiasa utuh menyintai dia sepenuh hatiku..
walau pe pon dugaan dan cubaan yg melanda hubungan kami..
aku sentiasa berdoa kpd-Nya...
semoga hubungan kami kekal hingga ke akhir hayat..amin


walaupon jarak memisahkan kami...
tp aku redha krn demi meneruskan cita2 msg2..
apa yg aku lakukan begitu penting utk aku dan dia..
juga demi masa dpn kami..
aku terlalu menginginkan kehidupan yg bahagia bersama2 si dia..
semoga Allah sentiasa memberkati dan melindungi perhubungan kami..amin


dan..semoga cita2 kami msg2 tercapai..amin Ya Rabb Al Amin..



~..erti perasaan manusia busuk!..~

Dendam (ataupun Vengeance dalam bahasa Inggeris) merupakan suatu perasaan yang lahir daripada perasaan benci atau marah, seringkali dipendam secara rahsia oleh seseorang individu. Dendam juga boleh lahir daripada hasrat dengki atau ketidakpuasan hati. Dalam agama islam, dendam itu adalah berdosa.


*****##$##******

Rasulullah saw. bersabda, “Hindarilah dengki karena dengki itu memakan (menghancurkan) kebaikan sebagaimana api memakan (menghancurkan) kayu bakar.” (Abu Daud).

Dengki (hasad), kata Imam Al-Ghazali, adalah membenci kenikmatan yang diberikan Allah kepada orang lain dan ingin agar orang tersebut kehilangan kenikmatan itu. Dengki dapat merayapi hati orang yang merasa kalah wibawa, kalah popularitas, kalah pengaruh, atau kalah pengikut. Yang didengki tentulah pihak yang dianggapnya lebih dalam hal wibawa, polularitas, pengaruh, dan jumlah pengikut. Tidak mungkin seseorang merasa iri kepada orang yang dianggapnya lebih “kecil” atau lebih lemah. Sebuah pepatah Arab mengatakan, “Kullu dzi ni’matin mahsuudun.” (Setiap yang mendapat kenikmatan pasti didengki).

Hadits itu menegaskan kepada kita bahwa dengki itu merugikan. Yang dirugikan bukanlah orang yang didengki, melainkan si pendengki itu sendiri. Di antara makna memakan kebaikan, seperti yang disebutkan dalam hadits di atas, dijelaskan dalam kitab ‘Aunul Ma’bud, “Memusnahkan dan menghilangkan (nilai) ketaatan pendengki sebagaimana api membakar kayu bakar. Sebab kedengkian akan mengantarkan pengidapnya menggunjing orang yang didengki dan perbuatan buruk lainnya. Maka berpindahlah kebaikan si pendengki itu pada kehormatan orang yang didengki. Maka bertambahlah pada orang yang didengki kenikmatan demi kenikmatan sedangkan si pendengki bertambah kerugian demi kerugian. Sebagaimana yang Allah firmankan, “Ia merugi dunia dan akhirat.” (‘Aunul Ma’bud juz 13:168)

Hilangnya pahala itu hanyalah salah satu bentuk kerugian pendengki. Masih banyak kebaikan-kebaikan atau peluang-peluang kebaikan yang akan hilang dari pendengki, antara lain:

Pertama, mengalami kekalahan dalam perjuangan. Orang yang dengki perilakunya sering tidak terkendali. Dia bisa terjebak dalam tindakan merusak nama baik, mendiskreditkan, dan menghinakan orang yang didengkinya. Dengan cara itu ia membayangkan akan merusak citra, kredibilitas, dan daya tarik orang yang didengkinya. Dan sebaliknya, mengangkat citra, nama baik dan kredibilitas pihaknya. Namun kehendak Allah tidaklah demikian. Rasulullah saw. bersabda:

Dari Jabir dan Abu Ayyub Al-Anshari, mereka mengatakan bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Tidak ada seorang pun yang menghinakan seorang muslim di satu tempat yang padanya ia dinodai harga dirinya dan dirusak kehormatannya melainkan Allah akan menghinakan orang (yang menghina) itu di tempat yang ia inginkan pertolongan-Nya. Dan tidak seorang pun yang membela seorang muslim di tempat yang padanya ia dinodai harga dirinya dan dirusak kehormatannya melainkan Allah akan membela orang (yang membela) itu di tempat yang ia menginginkan pembelaan-Nya.” (Ahmad, Abu Dawud, Ath-Thabrani)

Kedua, meruntuhkan kredibilitas. Ketika seseorang melampiaskan kebencian dan kedengkian dengan melakukan propaganda busuk, hasutan, dan demarketing kepada pihak lain, jangan berangan bahwa semua orang akan terpengaruh olehnya. Yang terpengaruh hanyalah orang-orang yang tidak membuka mata terhadap realitas, tidak dapat berpikir objektif, atau memang sudah “satu frekuensi” dengan si pendengki. Akan tetapi banyak pula yang mencoba melakukan tabayyun, cari informasi pembanding, dan berusaha berpikir objektif. Nah, semakin hebat gempuran kedengkian dan kebencian itu, bagi orang yang berpikir objektif justru akan semakin tahu kebusukan hati si pendengki. Orang yang memiliki hati nurani ternyata tidak senang dengan fitnah, isu murahan, atau intrik-intrik pecundang. Di mata mereka orang-orang yang bermental kerdil itu tidaklah simpatik dan tidak mengundang keberpihakan.

Orang yang banyak melakukan provokasi dan hanya bisa menjelek-jelekkan pihak lain juga akan terlihat di mata orang banyak sebagai orang yang tidak punya program dalam hidupnya. Dia tampil sebagai orang yang tidak dapat menampilkan sesuatu yang positif untuk “dijual”. Maka jalan pintasnya adalah mengorek-ngorek apa yang ia anggap sebagai kesalahan. Bahkan sesuatu yang baik di mata pendengki bisa disulap menjadi keburukan. Nah, mana ada orang yang sehat akalnya suka cara-cara seperti itu?

Ketiga, mencukur gundul agama. Rasulullah saw. bersabda, “Menjalar kepada kalian penyakit umat-umat (terdahulu): kedengkian dan kebencian. Itulah penyakit yang akan mencukur gundul. Aku tidak mengatakan bahwa penyakit itu mencukur rambut, melainkan mencukur agama.” (At-Tirmidzi)

Islam adalah rahmat bagi sekalian alam. Akan tetapi Islam yang dibawa oleh orang yang di dadanya memendam kedengkian tidak akan dapat dirasakan rahmatnya oleh orang lain. Bahkan pendengki itu tidak mampu untuk sekadar menyungging senyum, mengucapkan kata ‘selamat’, atau melambaikan tangan bagi saudaranya yang mendapat sukses, baik dalam urusan dunia maupun terkait dengan sukses dalam perjuangan. Apatah lagi untuk membantu dan mendukung saudaranya yang mendapat sukses itu. Dengan demikian Islam yang dibawanya tidak produktif dengan kebaikan alias gundul.

Keempat, menyerupai orang munafik. Perilaku dan sikap pendengki mirip perilaku orang-orang munafik. Di antara perilaku orang munafik adalah selalu mencerca dan mencaci apa yang dilakukan oran lain terutama yang didengkinya. Jangankan yang tampak buruk, yang nyata-nyata baik pun akan dikecam dan dianggap buruk. Allah swt. menggambarkan perilaku itu sebagai perilaku orang munafik. Abi Mas’ud Al-Anshari –semoga Allah meridhainya– mengatakan, saat turun ayat tentang infaq para sahabat mulai memberikan infaq. Ketika ada orang muslim yang memberi infaq dalam jumlah besar, orang-orang munafik mengatakan bahwa dia riya. Dan ketika ada orang muslim yang berinfak dalam jumlah kecil, mereka mengatakan bahwa Allah tidak butuh dengan infak yang kecil itu. Maka turunlah ayat 79 At-Taubah. (Bukhari dan Muslim)

Benarlah ungkapan seorang ulama salaf: “Al-hasuudu laa yasuud (pendengki tidak akan pernah sukses).” (Kasyful-Khafa 1:430).

Kelima, tidak mampu memperbaiki diri sendiri. Orang yang dengki, manakala mengalami kekalahan dan kegagalan dalam perjuangan cenderung mencari-cari kambing hitam. Ia menuduh pihak luar sebagai biang kegagalan dan bukannya melakukan muhasabah (introspeksi). Semakin larut dalam mencari-cari kesalahan pihak lain akan semakin habis waktunya dan semakin terkuras potensinya hingga tak mampu memperbaiki diri. Dan tentu saja sikap ini hanya akan menambah keterpurukan dan sama sekali tidak dapat memberikan manfaat sedikit pun untuk mewujudkan kemenangan yang didambakannya.

Keenam, membuat gelap mata dan tidak dapat melihat kebenaran. Dengki membuat pengidapnya tidak dapat melihat kelemahan dan kekurangan diri sendiri; dan tidak dapat melihat kelebihan pada pihak lain. Akibatnya, jalan kebenaran yang terang benderang menjadi kelam tertutup mega kedengkian. Apa pun yang dikatakan, apa pun yang dilakukan, dan apa pun yang datang dari orang yang dibenci dan didengkinya adalah salah dan tidak baik. Akhirnya, dia tidak dapat melaksanakan perintah Allah swt. sebagaimana yang disebutkan dalam ayat, “Orang-orang yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang-orang yang telah diberi Allah petunjuk dan mereka itulah orang- orang yang mempunyai akal.” (Az-Zumar:18)

Ketujuh, membebani diri sendiri. Orang yang membiarkan dirinya dikuasai oleh iri dengki hidupnya menanggung beban berat yang tidak seharusnya ada. Bayangkan, setiap melihat orang lain yang didengkinya dengan segala kesuksesannya, mukanya akan menjadi tertekuk, lidahnya mengeluarkan sumpah serapah, bibirnya berat untuk tersenyum, dan yang lebih bahaya hatinya semakin penuh dengan dengki, marah, benci, curiga, kesal, kecewa, resah, dan perasaan-perasaan negatif lainnya. Enakkah kehidupan yang penuh dengan perasaan itu? Tentu saja menyesakkan. Dalam bahasa Al-Qur’an, bumi yang luas ini dirasakan sumpek. Seperti layaknya penyakit, ketika dipelihara akan mendatangkan penyakit lainnya. Demikian pula penyakit hati yang bernama iri dengki. Bila dia tidak dihilangkan akan mengundang penyakit-penyakit lainnya. Maha Benar Allah yang telah berfirman, “Di dalam hati mereka ada penyakit maka Allah tambahkan kepada mereka penyakit (lainnya).” (Al-Baqarah: 10)

Betapa sulitnya kita menghimpun kebaikan dan meraih kemenangan. Maka janganlah diperparah dan dipersulit dengan membiarkan dengki menguasai hati kita. Mari berlomba dalam kebaikan. Allahu a’lam.

Karangan terbaik UPSR 2007 – Amaran : BOLEH MATI BACA KARANGAN INI…

..

Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip.. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar. Tetapi saya tidak mahu.

Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya.. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang.

Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit “Adoi!”. Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri. Feri itu terbelah dua.

Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah... Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia..lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di Genting
Highlands dan terus ke tempat kemalangan. Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu...

Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu.. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam.. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit “Adoi..!” dan jatuh ke bumi. Emak saya menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris.

Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati.

Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati..

...

My Holidays Trip

Final exam aku diakhiri dgn paper “Education Technology” pd 6 November 2009..jam 5ptg..

Lps je abis exam hari tu aku, Maria n Ct sm2 kuar mkn kt Pizza Hut JJ Tmn U, Skudai..ni smua Maria yg planning..aku n Ct ikot kn aje..maklumlah..adik kesygn aku kt UTM tu kn... Nk d jdkn cite..kul 7.30 ptg kitorg dh pggl delivery tp kul 8 jgk la delivery smpai...

Kalo di ikutkn...aku, Maria n Ct ni lansung x same fakulti or Course pon kt UTM tu..Maria n Ct sbnr nye dr Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia (FPPSM) dan aku dari Fakulti Pendidikan..Ct Course Bussiness Management, Maria lak Technology Management..dan aku..Science n Computer with Education (Math)..mmg laen benor kami ni..tp yg pasti..kami serasi...walaupon pd awal pertemuan kami mcm kelakar..tp ia unik n pelik gak la..


aku yg xsehat time ni..huhu

si maria yg lapo

menu aku yg xabis..kenyang sgt laaa

Keesokan nye aku tros bertolak ke KL utk berjumpa yg tersayang..huk3..rindu rs nye stelah 2 bln xjmpa..bile dpt jmpe...pe lg..sakan la aku dan dia ke sana ke mari..lg2 slps cik abg aku tu dh de lesen..dia la yg dtg jemput aku ms aku smpai..aku nk naek tren dia xbg lak..nk jmput syg katanye..huk3..terharunye aku ngan syg aku ni..btol2 amek brt psl aku..


ms kt sne..aku n dia xlekat kt umh pon..jln2 je la kje nye..smpaikn housemate aku (cik ann) tegur.."mcm la kt sentul tu xde kedai mkn..yg p mkn jauh2 tu npe?"..he3...tp aku kt sentul xlama..3hari je..tu pon syg aku suh duk smpai abih cuti..mak aih..abg ni..nk lm2 boley..tp ble dh kwen la ye..huk3...

sesampai nye aku kt KL tu aku byk lepak kt umh je pon..xtaw nk jln mn2 sb hari 2 hujan lbt sgt2..hari Ahad nye bru la aku n cik abg aku tu mula menapak ke beberapa tmpt scara spontan..he3..(meaning:xplan pon nk ke mn2..ikut je ke mn sj cik abg tu bwk)

lps p lunch kt area2 sentul-gombak...kitorg menapak ke The Mines...ms kt The Mines tu..kitorg berjln je melihat suasana..nk bersiar2 naek bot..mcm mhl sgt..cik abg tu nk je naek..tp aku yg xnk..nti hbs wit gji dia aku gak yg susah....he3..lmbt la plak nti.. =P


abg syg

aku

aku dan dia

mcm2 dia pjuk aku suh cri pe2 yg aku nk..tp aku xnk jd awek yg ske ngabihkn wit pakwe nye..pe yg aku nk smua aku bli ngan wit aku sndiri..segan la aku asik dia je yg bayor..dh la mkn minum aku kt sne dia yg support..wlaupon dia ckp “DAK SKOLAH XLEY LANJE WIT BYK2” ...huk3..

tp last2..dpt jgk dia bli kt aku sesuatu yg aku sndiri xsangka dia nk bli kn..seriously aku rs terharu sgt2 ms dia bli kn aku jam jenama GUESS tu..thanks ye syg..cantik sgt sb abg yg plih..syg xreti nk pilih sbnr nye..hik3..


GUESS from him

lps je pnt berjln2 kt The Mines tu..kitorg pon p la Ulu Yam..abg bwk aku ke sne sb dia ckp tmpt tu cantik..dan mmg btol cantik..sb aku smpt tgk pemandangan waktu matahari terbenam..subahanallah..indah sungguh...

sesambil lepak tu kitog tgk la de pemancing2 yg bermcm2 cara diorg umpan ikan..hik3..dh lm xmemancing ikan nih..



tengok la gelagat aku dan si dia beraksi..he3




blk je dr Ulu Yam..kitorg dinner sm2 ngan Nazri n Ejam..pastu p Karoke la..lps kn gian..tp mm tu aku jd pemerhati je la..maklumlah..batuk n selsema time tu..xdpt nk beraksi la..he3


Esoknye ari isnin..lps je cik abg blk keje..kitorg p la Pudu sb nk bli tiket blk Ipoh utk hari Selasa..

Nk d jd kn cite..ms nk p bli tu..cik abg aku ni pon parking la kt seberang jln Hentian Puduraya tu..memula tu aku mmg nk trun sorg p bli tket..tp cik abg ckp dia nk teman kn aku..xnk biar aku sorg2 p msuk sne..aku pon ikut je la ckp dia..syg punye psl kn..dia pon park lew kete kt tmpt yg dia ckp BOLEY je tu..

Pastu....xsmpai pon 5 minit..dr jauh lg kitorg dh nmpk..bro JPJ duk wat nukilan surat centa kt dpn kete..huk3...xpsl2 ADC 1476 tu kna saman..dh la cik abg tu bru je dpt lesen..cuak gile..mlm yg sjuk tu bagaikn pns la plak bg kitorg..huk3..


Dlm cuak2 tu..kitorg p la dinner kt Putrajaya..kt sne la kitorg bincang mcm2 dr hal semasa smpai hal ms dpn termasuklah soal nk byor saman tu..huk3...


Muke2 gembire stlh kna saman..huk3


pe2 pon aku bersyukur sgt..peluang berjumpa ngan dia kali ni dpt digunakan sebaik nye..byk benda yg aku n dia bincangkan..aku bersyukur sb ditakdirkn menjadi kekasih hatinye..dia la yg byk bg smgt n nasihat kt aku dlm smua hal..aku mmg xde org laen slaen fmly n dia...yg pasti..wlaupon aku n dia sentiasa..aku xpnh lupa kwn2 aku yg laen..sb kwn2 aku tu jgk la aku ley jd kekasih hati syg aku tu...huhu..thanks ya kwn2...



dan kali ni aku dpt knal kwn baru..GUGURL..kepunyaan Nur Anida Mohd Wildan..

so cute la dear..tp geliiiii loorrr..he3



my lovely friends...miss u all so much..muaahhh


Our Children

Daisypath Happy Birthday tickersLilypie First Birthday tickers

Papa Mama

Daisypath Happy Birthday tickersDaisypath Happy Birthday tickers

Just Click on My Nuffnang..TQ =)

Popular Posts

Bilangan Korang Yang Ushar Aku :P